Search

Ben jij klaar voor Google's Mobile Friendly update?

Naar blogoverzicht
UX-Design 21 April 2015

De standaarden van het internet blijven zich vernieuwen. Soms gaat dit vanzelf en soms moet dit afgedwongen worden.


Hoewel ‘Mobile Friendly’ websites in deze tijd vrij normaal zijn, is het helaas nog niet de standaard. Om die reden gaat Google ons vanaf vandaag hierbij een handje gaat helpen. De gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website weegt nu mee in hoe snel je gevonden wordt door Google.

Waarom doet Google dit?

Er zijn verschillende redenen waarom Google dit doet. De eerste hiervan is omdat er meer mobile query's als desktop query's worden gemeten. Ook het gebruik van mobile en desktop ligt nu op 50/50. Daarnaast wil Google haar gebruikers de beste zoekresultaten bieden. Aangezien een groot percentage van de gebruikers op mobiel surft willen ze deze doorverwijzen naar websites die hiervoor zijn geoptimaliseerd. Deze website zijn in staat de de bezoeker goed verder te helpen.

Wat betekent dit nu precies?

Wat we weten is dat Google dit (voor nu) alleen gaat doorvoeren in het algoritme voor mobiele zoekresultaten. Bij desktop query’s is de plek van je mobiel onvriendelijke website nog veilig. Ook maakt het niet uit of je een aparte mobiele website hebt of dat de website responsive opgebouwd is. Google checkt overigens of de website per pagina responsive is, dus alleen een mobiel vriendelijke homepagina is niet afdoende.

En mijn website dan?

Wat er precies gaat gebeuren en het effect op de Google ranking met een mobiel onvriendelijke website gaan we vanaf vandaag merken. Wel heeft Google een tool ontwikkeld om te kijken of ook jouw website responsive is en door hen wordt goedgekeurd. Check het hier.

Met deze tool is in ieder geval gebleken dat onze website wel mobile friendly is!

 

Deel deze post op social media

Van Nelleweg 1, 3044 BC Rotterdam
+31 (0)10 71 44 646 info@dotcontrol.nl